Co je to affiliate marketing?

Pokud se alespoň okrajově pohybujete ve světě online marketingu, o affiliate marketingu jste již nejspíš někdy slyšeli. Přestože existuje prakticky od vzniku internetových obchodů, v posledních letech získává na čím dál větší popularitě, a to zejména proto, že je velice výhodný pro obě zúčastněné strany. Pojďme se tedy podívat, co to vlastně affiliate marketing je, jak funguje a jaké jsou jeho hlavní výhody.

Co je to affiliate marketing?

A co tedy affiliate marketing vlastně je? Jedná se o spolupráci mezi inzerentem, tedy například e-shopem, a jeho affiliate partnery, tedy osobami, které za procenta z prodeje propagují produkty daného e-shopu. Situace je pro obě strany velice výhodná – e-shop dosáhne zvýšení prodejů a affiliate partner, v mnoha případech například bloger či jiná osoba zase získá procenta z prodeje.

Za co můžeme dostávat provize?

Přestože jsme uvedli, že affiliate partner získává procenta z prodeje produktu, není to nutně pravidlem. Vše záleží na nastavení samotné spolupráce mezi oběma stranami. V mnoha případech získává affiliate partner například provizi za stažení aplikace, proklik na web inzerenta, získání leadu (kontaktu na zákazníka) či například zaregistrování zákazníka k newsletteru. Možností je opravdu hodně, přesto je nejčastější variantou právě provize z prodeje produktu.

Jak funguje affiliate marketing?

A jak to tedy celé funguje v praxi? Je to ve své podstatě velice jednoduché – společnost (například právě e-shop) poskytne svému affiliate partnerovi jeho vlastní, unikátní odkaz na produkt. Když na něj potenciální zákazník klikne, systém následně pozná, že tento zákazník nakoupil v e-shopu na základě doporučení affiliate partnera. Tomu se posléze přičte provize z provedeného nákupu. 

Takto to funguje i v rámci delšího časového horizontu, například v případě, že se zákazník proklikl na e-shop pomocí odkazu affiliate partnera, ale produkt zakoupil až později. Systém si totiž díky souborům cookies pamatuje, že zákazník přišel na e-shop prostřednictvím daného odkazu a přičte affiliate partnerovi jeho provizi. Problém však může nastat v okamžiku, kdy zákazník omezí soubory cookies ve svém prohlížeči, úplně je zakáže, či pokud nakoupí z jiného zařízení (například mobilního telefonu), než v jakém otevřel odkaz affiliate partnera.

Výhody affiliate marketingu

Co se týče výhod tohoto způsobu marketingu, ty plynou pro obě strany. Inzerent těží hlavně ze skutečnosti, že platí pouze za reálné, platící zákazníky. Také se jedná o velice efektivní způsob reklamy především z důvodu silné motivace affiliate partnera výdělkem – je motivován dělat opravdu kvalitní reklamu, která přinese reálné výsledky. A v neposlední řadě se jedná o zajímavý způsob, jak dostat své produkty k lidem, které může být náročné oslovit klasickou reklamou.

Výhody však z affiliate marketingu neplynou jen pro e-shop, respektive inzerenta, ale také pro jeho affiliate partnera. Ten si je především v situaci, kdy dokáže e-shopu přivést velké množství platících zákazníků, schopen vydělat opravdu zajímavé částky. Vše tedy závisí především na jeho vlastní šikovnosti a schopnosti zaujmout potenciální zákazníky. Na oplátku získá nejen relativní svobodu ve způsobu propagace, ale také do určité míry pasivní příjem. 

Historie affiliate marketingu

Přestože se může zdát, že affiliate marketing souvisí především s prodejem na internetu, jeho vznik se datuje už do doby, kdy byl internetový prodej v úplných počátcích. Koncept, ze kterého affiliate marketing vychází, byl v roce 1989 patentován William J. Tobinem, který ho využil pro svůj internetový obchod s květinami a dárky. Vůbec první společností, která použila affiliate marketing jako takový, však byla v roce 1994 společnost CDnow, která prodávala CD nosiče a hudbu. Největší slávu však tento druh marketingu zaznamenal v roce 1996, kdy svůj partnerský program spustila společnost Amazon.

Kdo je inzerent? 

Inzerent je jednoduše společnost nebo osoba, která chce zvýšit prodeje svých produktů nebo služeb. Nejčastěji se jedná o e-shop, který prostřednictvím affiliate partnerů propaguje své produkty, za což mu vyplácí předem domluvenou odměnu, nejčastěji ve formě procent z prodeje, výjimkou však není ani fixně stanovená částka. 

Mám e-shop a chci začít s affiliate marketingem

Pokud vlastníte e-shop a rádi byste se pustili do propagace svých produktů pomocí affiliate marketingu, prvním krokem je nejen nalezení vhodných affiliate partnerů, ale také vhodného softwaru, jehož prostřednictvím bude spolupráce probíhat.

Affilbox

Jedním z těchto nástrojů může být Affilbox, cloudové řešení, za které platíme na měsíční či roční bázi paušální poplatek. Jedná se o aplikaci, kde se potkávají inzerenti, tedy například e-shopy, a jejich affiliate partneři, kterým zde inzerenti mohou nastavit jak výši provize, tak například dobu platnosti cookies. Kromě toho zde mohou svým affiliate partnerův dodávat veškeré potřebné propagační materiály, díky kterým mohou okamžitě začít propagovat jejich e-shop či společnost. Affilbox se stal vítězem srovnání nejlepších affiliate softwarů.

Affiliate síť

Místem, kde získat affiliate partnery, mohou být zejména tzv. affiliate sítě (affiliate networks). Ty představují katalog provizních kampaní a sdružují affiliate partnery a inzerenty. Affiliate partner si zde může vybrat z několika kampaní, které bude propagovat. Výhodou je jednoduchá administrace, minimální částka pro vyplacení a především ochrana jak inzerenta, tak affiliate partnera. Navíc se zde dočkáte podpory zkušených affiliate manažerů.

Vlastní software

Poslední možností je využití vlastního softwaru, pro tuto možnost už je však třeba umět programovat, či si najmou programátora s potřebnými znalostmi. Vývoj vlastního affiliate softwaru bude velmi náklady a časově náročný.

Kdo je affiliate partner?

Affiliate partnerem je strana, která v rámci affiliate marketingu poskytuje propagaci. Tou může být například zájmový blog, produktový katalog, recenzní web či například cashbackový portál. Výjimkou nejsou ani specialisté na Google shopping, online reklamu či email marketing.

Příklady affiliate webů z ČR

Příklady affiliate webů ze zahraničí

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *